At rejse alene – del 3: Solferie på Kreta

topfotokreta

I 2014 havde jeg ingen planer for min sommerferie efter Smukfest i august. Det ligner ikke rigtig mig, som altid har en ferie i pipelinen at glæde mig til.
Langsomt modnedes behovet for sol, afslapning og frihed da også hos mig og jeg bestilte meget kort før afrejse en tur til Kreta, et mindre hotel m. pool og en lejlighed m. altan. Valget faldt på en lille by med et par butikker, cafeer og restauranter ikke langt fra Chania, som er hovedbyen og hvor hovedbanegården ligger. Det sidste er en vigtig detalje for mig, for så ved jeg, at jeg kan komme ud på eventyr.

Dejligt med en lejlighed, så jeg kunne trække mig tilbage med en god bog og en kop kaffe, morgenmad og et glas vin på altanen. Kombineret med, at det var en mindre familiedrevet hotel med en del stamgæster, gjorde opholdet til en skøn oplevelse.

Et godt tip uanset, om det er hotel, ferie eller en tur i byen alene: sæt dig altid i baren! Stort set alle kommer på et tidspunkt op i baren, enten for at bestille eller for at betale. Her er det nemt at komme i kontakt med andre gæster og bartenderne.
Et andet tip, når du er ude alene: læg din mobiltlf. laaaaaangt væk! Kig op, få øjenkontakt og smil 🙂
Det lyder meget let, og en smule helligt, men det er ikke let. Heller ikke for mig, som, må jeg desværre indrømme, i det daglige er ret afhængig af min tlf., som jeg tjekker i tid og utide!

Vel ankommet til hotellet og efter at have pakket ud gik jeg ud i den lille by og rekognoscerede. Ind på den nærmeste café og have en iskaffe og sandwich, så var jeg ligesom landet. Derefter diverse indkøb til lejligheden og så var turen kommet til solsengen v. poolen.

Ugen bød på et væld af oplevelser; jeg faldt hurtigt i snak med ejeren, som også var ham, der stod i poolbaren/restauranten, blev inviteret over at spise min mad af et dejligt friskt ægtepar, faldt i snak med to veninder og det endte faktisk med, at jeg fik arrangeret en ”pige-tur” til Chania en eftermiddag, hvor herren stødte til os om aftenen.

En vigtig observation undervejs; en aften gik jeg på restaurant i den lille by. Der var stopfyldt med par og børnefamilier, jeg var den eneste single. Det gav da lige et sug i maven, men mobilen væk, øjenkontakt med en tjener, bestille mad og vin og så løft hovedet. Lige dér gik det op for mig, at jeg på ingen måde er hverken mere eller mindre ensom end de par, der sad og spiste rundt omkring mig, og som stort set ikke sagde et ord til hinanden undervejs. Jeg fokuserede på mit dejlige måltid, sad og nød udsigten, kiggede på mennesker og slappede af og hyggede mig i mit eget selskab.

Jeg tog bussen ind til Chania et par gange både dag og aften, gik rundt og hyggede mig og sugede indtryk til mig, forkælede mig selv med negle- og ansigtsbehandling, shoppede, var på marked m.m. Jeg gik væk fra de mest turistede gader og fandt vej til små stræder, hvor de lokale bor og spiser. Hér finder man også de bedste tavernaer.
En anden dag tog jeg bussen fra Chania til Rethymnion, hvor jeg tilbragte en hel dag.
Jeg har aldrig været bange for at benytte mig af den offentlige trafik i udlandet og det er bare med at spørge om vej og til råds. Alle er altid så hjælpsomme og skulle man komme af sted i den gale retning, så kan man jo altid stige af og tage tilbage eller man kan tage det som endnu en oplevelse, man ellers ikke ville have fået.

Den sidste aften fik vi lavet om til en fest, hvor vi var nogle stykker, der spiste sammen i poolbaren/restauranten og dansede v poolen.
Det var en fantastisk afslutning på en rigtig, rigtig dejlig uge ”alene” på Kreta 🙂

Sidste del om mine rejser alene kommer snart. Læs del 1 og del 2.